فعالیت های دپارتمان تحقیقات بازاریابی
طرح مطالعات شناخت بنگاه اقتصادی |
آیا بازارهایی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته باشد؟ |
:: ارزیابی رضایت مشتری (CSM)، کارکنان (ESM)، عوامل توزیع و سایر ذینفعان |
بررسی سطح رضایتمندی ذینفعان (مشتریان، کارکنان، واسطه ها و....) |
:: بررسی جایگاه بنگاه های اقتصادی در صنعت (رتبه و سهم بازار) |
سهم بازار بالفعل و بالقوه محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟ سهم بازار ذهنی و عاطفی محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟ مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری مصرف کنندگان و مغازه دارن در خرید محصولات چیست؟ |
::برآورد تقاضا و پیش بینی فروش |
حجم کل بازار و اندازه بخش های مختلف چقدر است؟ |
:: تحلیل محیط بیرونی بنگاه اقتصادی |
تحلیل مشتری: بررسی نیازها و خواسته های مشتریان و بخش بندی آنها به منظور رسیدن به بازار هدف مناسب |
:: ورود به کسب و کار (Business) جدید |
آیا تقاضایی برای این خدمات وجود دارد؟ میزان احتمالی این تقاضا چقدر است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه هایی (تجاری یا مصرفی) قرار دارند؟ مشتریان چه ویژگی هایی دارند؟ این افراد تمایل به پرداخت چه مقدار پول برای خدمات و یا محصولات قابل ارائه دارند؟ آیا ورود به کسب و کار جدید سودآوری لازم را دارد؟ احتمال موفقیت بعد از ورود به کسب و کار جدید چقدر است؟ |
:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست مفهوم) |
بازاری که قرار است محصول به آن عرضه شود، چه ویژگی هایی دارد؟ محصولی که قرار است به بازار عرضه شود، چه مشخصاتی دارد؟ آیا مشابه این محصول در بازار وجود دارد؟ رقبای آتی و موجود چه مشخصاتی دارند؟ شرکتی که تمایل دارد تا این محصول را تولید نماید، چه ویژگی هایی دارد؟ نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟ ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟ |
:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست محصول) |
استراتژی مناسب جهت ورود به بازار محصول جدید چیست؟ اهداف فروش واقع بینانه کدامند؟ سیاستهای اصلی در بکارگیری ابزارهای بازاریابی کدامند؟ حجم کل بازار چقدر پیش بینی می شود؟ میزان پذیرش بازار چقدر است؟ دوره انطباق محصول چگونه پیش بینی می شود؟ کدام ابزارهای بازاریابی برای عرضه محصول مناسب خواهد بود؟ سیاست ها و شیوه های اصلی کاربرد این ابزارها چیست؟ نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟ ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟ |
:: تهیه برنامه بازاریابی (marketing plan) در قالب رویکردی سازمان یافته و اجرا و کنترل آن |
شناخت سازمان تعیین اهداف رسمی و عملیاتی تدوین استراتژی ها تدوین تاکتیک های آمیخته بازاریابی بودجه بندی و بررسی هزینه ها طراحی مدل اصلاح و کنترل |