مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

فروشگاه زنجیره ای در مالزی؛ تبلور مشتری نوازی

فروشگاه زنجیره ای در مالزی؛ تبلور مشتری نوازی 

 

فروشگاه IKEA یکی از فروشگاه های زنجیره ای فروش مبلمان و دکوراسیون داخلی منزل است. این فروشگاه سوئدی در بسیاری از کشورهای دنیا شعبه دارد.

به نوعی این فروشگاه را می توانیم تبلور مشتری مداری بنامیم به نحوی که از زمان ورود مشتری به فروشگاه تا زمان خروج او جز به راحتی و آسایش مشتری فکر نشده البته دستیابی به این آرامش به گونه ای طراحی شده که کمترین هزینه را برای خود فروشگاه داشته است

- محل نگهداری حیوانات خانگی:در بدو ورود به فروشگاه مسیری تعبیه شده است که کسانی که حیوانات خانگی به همراه دارند بدون نیاز به پیاده شدن از اتومبیل وارد این مسیر شده، ساختمان فروشگاه را دور می زنند و حیوانات خانگی را تحویل می دهند. در این محل به خوبی از حیوانات نگهداری شده و وسایل آسایش آنها فراهم آمده است.
2- پارکینگ مجهز:
نکته جالب بعدی وجود یک پارکینگ مجهز و بسیار بزرگ بود. در این پارکینگ اول اینکه ورود و خروج توسط کارت های الکترونیکی انجام می شود به نحوی که در محل ورود با فشردن دکمه ای، کارتی در اختیار راننده قرار می گیرد که راننده هنگام خروج با استفاده از دستگاه هایی شبیه دستگاه های خودپرداز بانکی مبلغ موردنظر را پرداخت کرده و با وارد کردن کارت در دستگاه مخصوص هنگام خروج به راحتی خارج می شود. دوم اینکه جهت رفاه حال مشتریان محل های خاصی نزدیک در ورودی فروشگاه برای معلولان و خانواده هایی که فرزند دارند، تعبیه شده است که سایرین حق پارک در این محل ها را ندارند. این امر به وسیله نگهبانان مودب پارکینگ کنترل می شود.

- ساعات کار:هنگام ورود به فروشگاه تابلویی جلب توجه می کند. این تابلو ساعت کار فروشگاه را خاطرنشان می سازد. نکته جالب در این ساعات کار، روزهای تعطیل معمول و اعیاد است. ساعات کار فرشگاه در این روزها بیشتر از ساعات کار معمول است.
4- پله های برقی:تمامی پله های طبقات برقی بوده و رفاه حال سالمندان در آن رعایت شده است.
5- پیکان های راهنما: از محل ورود مشتری به فروشگاه پیکان هایی روی زمین و در مسیر نقش بسته است که مشتری را به سمت همه قسمت ها هدایت می کند. از مشتریان توسط تابلوهایی درخواست شده است که مسیر پیکان ها را دنبال کنند تا همه بخش ها را بازدید کنند. تابلوهایی در طول مسیر وجود دارند که نشان می دهند شما اکنون کجا و در کدام بخش هستید و در بخش بعدی فروش چه کالاهایی موجود است.
6- امکانات مورد نیاز: در این فروشگاه کالاهایی نظیر میز، صندلی، فرش و... به فروش می رسد.در طول مسیر امکاناتی مثل دفترچه یادداشت، خودکار و متر جهت اندازه گیری تعبیه شده که مشتریان می توانند به وسیله این امکانات اولاً کدکالاهای مورد نیاز خود را یادداشت کنند ثانیاً در صورت نیاز به اندازه گیری مواردی نظیر میز، کمد و... به وسیله متر این کار را انجام دهند.
7- ساک دستی: در طول مسیر محل هایی قرار دارد که در آن ساک های دستی به رنگ زرد تعبیه شده است. مشتریان می توانند از این ساک های دستی جهت جمع آوری برخی اجناس سبک استفاده کرده و در انتها این ساک ها را در محل های مربوط قرار دهند.
8- چرخ دستی برای کودکان: نکته جالب توجه وجود چرخ دستی های خرید برای کودکان است. این چرخ دستی ها در اندازه های کوچک ساخته شده و برای کودکان بهانه گیری است که می خواهند چرخ دستی را هل دهند.
9- چک کردن اندازه مورد نظر: در بخش فروش فرش محلی قرار دارد که با خطوط مربع روی زمین خودنمایی می کند. این خطوط برای اندازه گیری فرش کشیده شده و مشتری می تواند فرش را روی این خطوط انداخته و متوجه اندازه واقعی فرش شود.
10- تست کردن لامپ: در بخش فروش لوازم الکتریکی، بسته بندی های لامپ بسیار جالب است. لامپ ها به شکلی بسته بندی شده اند که سرپیچ لامپ بیرون از بسته بندی قرار دارد. در این محل شما می توانید بدون اینکه بسته بندی لامپ را باز کنید لامپ مورد نظر را تست کرده و در صورت سالم بودن لامپ آن را در سبد خرید خود قرار دهید.
11- ورود به انبار: در بخش انتهایی فروشگاه شما وارد یک انبار بسیار بزرگ می شوید. در این انبار، شما کد کالاهای مورد نیاز را که اغلب به صورت کالاهای قابل مونتاژ تولید شده است به مسوولان مربوطه داده و خرید خود را دریافت می کنید. کالاهایی که در طبقه اول قفسه قرار دارند و مشتری خود قادر است آن را بردارد با برچسب های راهنما مشخص شده و هشدارهایی در مورد آنها وجود دارد. برخی از این هشدارها عبارتند از:الف- محصول مورد نظر شما در دو جعبه قرار دارد، مطمئن شوید که هر دو را برداشته اید. ب- اگر این بسته برای شما سنگین است لطفاً از همکاران ما درخواست کمک کنید.ج- این محصول را در صورتی که مونتاژ نکرده اید، می توانید ظرف مدت 30 روز برگردانید.د- بسته ها را به نحوی روی چرخ دستی قرار دهید که بارکد محصول رو به بیرون باشد.
12- اتاق مراقبت کودک: این اتاق جهت تعویض پوشاک نوزادان در نظر گرفته شده است. مادران در این اتاق می توانند از امکانات بهداشتی نظیر دستمال کاغذی، پودر بچه، آب گرم و... استفاده کنند. همچنین تعدادی اسباب بازی برای کودکان در این اتاق وجود دارد.
13- تلفن عمومی: در فروشگاه تلفن عمومی تعبیه شده است.وجود خودکار، کاغذ یادداشت و برخی شماره های ضروری نظیر تاکسی و... است که روی این تلفن ها تعبیه شده است.
 14- محل بارگیری محصولات خریداری شده: اجناس خریداری شده در این فروشگاه عمدتاً در بسته های بزرگ و سنگین هستند.در پارکینگ فروشگاه و در مقابل در خروج محل بزرگی با خط کشی های زردرنگ جدا شده که اتومبیل ها می توانند در این محل توقف کرده و محصولات خریداری شده را بارگیری کنند. در همین محل دستگاه های پرداخت هزینه پارکینگ قرار گرفته که راننده به ترتیبی که قبلاً ذکر شد هزینه را پرداخت می کند و از فروشگاه خارج می شود. فرآیند کاری فروشگاه به نحوی طراحی شده که خریدی بسیار آسان را برای مشتری رقم می زند. این خریدها حتی برای کالاهای سنگینی نظیر مبلمان، میز و کمد و... نیز بسیار آسان است. این فرآیندها حداکثر رضایت مشتریان را رقم زده و خریدی مفرح و دل انگیز را برای مشتری تداعی می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد