مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

جایزه‌ کیفیت‌ بالدریج‌



‌جایزه‌ ملی‌ کیفیت‌ مالکولم‌ بالدریج‌ یک‌ جایزه‌ سالانه‌ برای‌ شرکتهای‌ آمریکایی‌ به‌منظور دستیابی‌ به‌ اهداف‌ کیفی‌ و تجارت‌ مناسب‌ است. اهداف‌ این‌ جایزه، ارتقاء آگاهی‌ از کیفیت‌ به‌عنوان‌ یک‌ عنصر مهم‌ افزایش‌ در رقابت، فهم‌ نیازمندیهای‌ اجرای‌ عالی‌ و سهیم‌ شدن‌ در اطلاعات‌ است. 



‌این‌ جایزه، سه‌ گروه‌ واجد شرایط‌ را دربردارد: شرکتهای‌ ساخت‌ و تولید، شرکتهای‌ خدماتی‌ و سازمانهای‌ تجاری‌ کوچک، همچنین‌ به‌منظور آنکه‌ دریافت‌ جایزه‌ بالدریج‌ عمومی‌ گردد، انتظار می‌رود که‌ دریافت‌کنندگان‌ جوایز، اطلاعات‌ به‌دست‌آمده‌ درمورد استراتژی‌های‌ اجرایی‌ موفقیتشان‌ را دراختیار سایر شرکتها قرار دهند.

جایزه‌ بالدریج‌ یک‌ نشان‌ شیشه‌ای‌ با ارتفاع‌ 14 اینچ‌ بوده‌ و تاکنون‌ جوایز زیر اهداء گردیده‌ است، سال‌ 1988: شرکت‌ موتورولا، سال‌ 1989:شرکت‌ میلیکن، 1990: شرکت‌ موتور کادیلاک، 1991: شرکت‌ صنایع‌ مارلو ،AT&T :1992
‌فرایند گزینش‌ توسط‌ گروه‌ داوران‌ موردارزیابی‌ قرار می‌گیرد. متقاضیان‌ با نمره‌ بالاتر برای‌ بازدید از محل‌ کارخانه‌ انتخاب‌ می‌شوند. متقاضیان‌ پس‌ از این‌ بازدید، بازخور مکتوبی‌ را جهت‌ ایجاد بهبود در مدیریت‌ کیفیت‌ خود دریافت‌ می‌کنند. 

‌معیارهای‌ موجود در جایزه‌ ملی‌ کیفیت‌ بالدریج، سه‌ نقش‌ عمده‌ در رقابت‌ شرکتها بازی‌ می‌کند:

الف) در بهبود عملکرد اجرایی‌ شرکتها و همچنین‌ توانایی‌ آنها کمک‌ می‌کند.

ب)
ارتباطات‌ را تسهیل‌ کرده‌ و همچنین‌ اطلاعات‌ اجرایی‌ دربین‌ شرکتهای‌ مختلف‌ را دراختیار بقیه‌ قرار می‌دهد.
ج) ابزاری‌ برای‌ مدیریت‌ فراهم‌ می‌گردد تا با استفاده‌ از آن‌ بتواند اجرا، عملکرد، برنامه‌ریزی، آموزش‌ و ارزیابی‌ را تقویت‌ کند.

معیارهای‌ جایزه‌ بالدریج، نگرش‌ قابل‌ قبولی‌ برای‌ مطابقت‌ با مدیریت‌ کیفیت‌ جامع‌ درهر سازمان‌ فراهم‌ می‌آورد. این‌ معیارها برپایه‌ 10 مفهوم‌ هستند:

1 - کیفیت‌ مشتری-گرا:
کیفیت‌ توسط‌ مشتریان‌ موردقضاوت‌ قرار می‌گیرد. بنابراین‌ چنانچه‌ درتمامی‌ مراحل، مشتری‌ درنظر گرفته‌ شده‌ باشد دراین‌ صورت‌ محصول‌ منجر به‌ رضایت‌ مشتری‌ می‌گردد. بنابراین‌ ضروری‌ است‌ که‌ نیاز مشتری‌ و بازار شناسایی‌ شده‌ و توسط‌ فاکتورهایی‌ موردسنجش‌ قرار گیرد تا با فعالیتهای‌ لازم، منجر به‌ رضایت‌ مشتری‌ شود.
2 - رهبری: نیاز است‌ که‌ فرد اول‌ سازمان، جهتهای‌ حرکت‌ سازمان‌ را برای‌ رضایت‌ مشتری‌ به‌صورت‌ واضح‌ با انتظارات‌ والا تنظیم‌ کند. 
3 - بهبود مستمر و یادگیری: دستیابی‌ به‌ بالاترین‌ سطح‌ عملکرد سازمانی‌ نیازمند داشتن‌ یک‌ شیوه‌ برای‌ بهبود مستمر است. کلمه‌ <بهبود مستمر>، هم‌ دلالت‌ دارد بر افزایشی‌ بودن‌ موضوع‌ و هم‌ به‌ آنی‌ و پیشرفت‌ لحظه‌ای‌ آن. بهبود مستمر تنها به‌ مفهوم‌ ارائه‌ محصول‌ و خدمت‌ بهتر نیست‌ بلکه‌ تمامی‌ اهداف‌ سازمان‌ را که‌ از استراتژی‌ مدیریت‌ ارشد سرچشمه‌ می‌گیرد شامل‌ می‌شود.
4 - اهمیت‌ دادن‌ به‌ کارکنان: موفقیت‌ سازمان‌ در بهبود عملکرد، خود وابستگی‌ کامل‌ به‌ مهارت‌ و تحرک‌ نیروهای‌ سازمان‌ دارد.

5 - واکنش‌ سریع: بازارهای‌ رقابت‌ موفق‌ دارای‌ چرخه‌های‌ کوتاه‌ برای‌ ایجاد محصول‌ جدید یا بهبود محصولات‌ موجودند. هم‌اکنون‌ پاسخگویی‌ به‌ مشتریان‌ و نیاز آنها و داشتن‌ یک‌ روش‌ انعطاف‌پذیر برای‌ ایجاد یک‌ قابلیت، یکی‌ از نیازمندیهای‌ اساسی‌ است.
6 - کیفیت‌ طراحی‌ و پیشگیری: مدیریت‌ بایستی‌ تاکید زیادی‌ روی‌ مساله‌ کیفیت‌ طراحی‌ و همچنین‌ جلوگیری‌ از اتلاف‌ داشته‌ باشد که‌ از ساختاردهی‌ کیفیت‌ در محصول‌ یا خدمات‌ و فرایندهای‌ تولید و تحویل‌ به‌دست‌ می‌آید. 
7 - چشم‌انداز وسیع‌ آینده: مدیریت‌ سازمان‌ بایستی‌ همواره‌ به‌صورت‌ کلان‌ تمامی‌ جوانب‌ مرتبط‌ با سازمان‌ را درنظر داشته‌ و تصمیمات‌ و برنامه‌ریزیهای‌ خود را مبتنی‌ بر این‌ نگرشها کند. 

8 - مدیریت‌ با واقعیت:
یک‌ سیستم‌ مدیریت‌ پیشرفته، بایستی‌ برپایه‌ یک‌ چارچوب‌ اندازه‌گیری، اطلاعات‌ و تجزیه‌وتحلیل‌ باشد. اندازه‌گیری‌ بایستی‌ از استراتژی‌ شرکت‌ و از تمامی‌ مواردی‌ که‌ روی‌ فرایند و خروجیها تاثیر می‌گذارند. سرچشمه‌ گرفته‌ شده‌ باشد. 
9 - توسعه‌ مشارکت: سازمانها بایستی‌ مشارکتی‌ با مشتریان، کارمندان، تامین‌کنندگان‌ و سازمانهای‌ آموزشی‌ ایجاد کنند. مشارکت‌ ممکن‌ است‌ به‌صورت‌ داخلی‌ یا خارجی‌ باشد.   

10 - مسئولیت‌ اجتماعی‌ و شهروندی:
ایجاد مسئولیت‌ برمی‌گردد به‌ انتظارات‌ اولیه‌ سازمانی‌ که‌ درارتباط‌ با مسائلی‌ ازقبیل‌ ایمنی‌ و سلامت‌ محصول‌ و همچنین‌ سایر موارد در طول‌ عمر محصول‌ و یا خدمات‌ انتظار می‌رود. که‌ این‌ مسئولیتها بایستی‌ در نقاط‌ مختلف‌ سازمان‌ و برای‌ افراد مختلف‌ تعیین‌ شده‌ باشد. 
معیارهای‌ جایزه‌ بالدریج:

رهبری‌ مدیریت‌ ارشد برنامه‌ریزی‌ استراتژیک
تمرکز روی مشتریان‌ و بازار اطلاعات‌ و تجزیه‌وتحلیل‌ آنها تاکید بر مدیریت‌ منابع‌ انسانی مدیریت‌ کیفیت‌ فرایند نتایج‌ عملیاتی.


منبع: ماهنامه تدبیر-سال سیزدهم-شماره 12
، شرکت‌ لاستیک‌ ایمز 1993، 1996: ارتباطات‌ مشتری شرکتAT&T ، صنایع‌ آرمسترانگ1995.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد