سرگرمی برندی
دو دهه پیش این هراس وجود داشت که با گسترش ویدئوها، تیزرهای تلویزیونی طرفداران کمتری پیدا کنند. امروز دیگری این هراس وجود ندارد، زیرا به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده است.
گسترش و تعدد رسانه های مختلف متخصصان علم برندینگ را وسواسی و برای صرف هزینه های تبلیغاتی ناخن خشک کرده است. کار برندینگ کمی متفاوت از کار تبلیغات است. در تبلیغات شاید گاهی فروش و جلب توجه مخاطبین هدف اصلی باشد، اما در برندینگ باید مراقب تصویری که از خدمت و کالا رفته رفته در ذهن شکل می گیرد نیز حساس بود. به همین جهت متخصصان برندینگ حالا دیگر با تنوع رسانه ها سراغ آنهایی می روند که بتوانند بهتر آنان را به این هدف نایل کنند. این مهم روش های جدیدی را در این حوزه به وجود آورده است. یکی از این روش ها "سرگرمی برندی" ( Branded Entertainment ) است.
هدف اصلی در یک برنامه سرگرمی برندی این است که به برند این فرصت را بدهیم که به گونه ای مبتکرانه تصویر خود را در ذهن مخاطب هدفش شکل دهد. این مهم از طریق ایجاد روابطی مثبت میان برند و برنامه مذکور امکان پذیر خواهد بود. شاید مثال زیر به درک این مفهوم کمک بیشتری کند.
تصور کنید که در خانه به اینترنت دسترسی دارید، اما ممکن است به کافی نت بروید و از اینترنت استفاده کنید. در واقع روش دوم استفاده از اینترنت یک نوع سرگرمی برندی است. مردم به کافه نمی روند که فقط 2 ساعت بنشینند و چایی بنوشند. آنها به این مکان می روند تا از موسیقی لذت ببرند، با مردم حرف بزنند و با این روش بر لذت نوشیدن چایشان بیفزایند.سرگرمی برندی در واقع نوعی سرگرمی است که به خوبی با صفات برند چفت شده است و انعکاسی از شخصیت برندی مورد نظر تبلیغاتچی یا برندساز است. انیمیشن هایی که برای اسپری های AXE ساخته شد، نمونه ای بارز از سرگرمی برندی است. این انیمشن ها در قسمت های 30 دقیقه ای از شبکه فاکس در آرژانتین به نمایش درآمد و طرفداران زیادی پیدا کرد. برخی از برند ها نیز بازی های کامپیوتری را برای ارتقای تصویر خود برگزیده اند. بازی های کامپیوتری هم مخصوصا حالا که مشتریانش فقط نوجوانان و کودکان نیستند، به یکی از رسانه های اولویت دار برندسازان در این زمینه تبدیل شده است.
فعالیت های دپارتمان تحقیقات بازاریابی
طرح مطالعات شناخت بنگاه اقتصادی |
آیا بازارهایی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته باشد؟ |
:: ارزیابی رضایت مشتری (CSM)، کارکنان (ESM)، عوامل توزیع و سایر ذینفعان |
بررسی سطح رضایتمندی ذینفعان (مشتریان، کارکنان، واسطه ها و....) |
:: بررسی جایگاه بنگاه های اقتصادی در صنعت (رتبه و سهم بازار) |
سهم بازار بالفعل و بالقوه محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟ سهم بازار ذهنی و عاطفی محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟ مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری مصرف کنندگان و مغازه دارن در خرید محصولات چیست؟ |
::برآورد تقاضا و پیش بینی فروش |
حجم کل بازار و اندازه بخش های مختلف چقدر است؟ |
:: تحلیل محیط بیرونی بنگاه اقتصادی |
تحلیل مشتری: بررسی نیازها و خواسته های مشتریان و بخش بندی آنها به منظور رسیدن به بازار هدف مناسب |
:: ورود به کسب و کار (Business) جدید |
آیا تقاضایی برای این خدمات وجود دارد؟ میزان احتمالی این تقاضا چقدر است؟ مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه هایی (تجاری یا مصرفی) قرار دارند؟ مشتریان چه ویژگی هایی دارند؟ این افراد تمایل به پرداخت چه مقدار پول برای خدمات و یا محصولات قابل ارائه دارند؟ آیا ورود به کسب و کار جدید سودآوری لازم را دارد؟ احتمال موفقیت بعد از ورود به کسب و کار جدید چقدر است؟ |
:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست مفهوم) |
بازاری که قرار است محصول به آن عرضه شود، چه ویژگی هایی دارد؟ محصولی که قرار است به بازار عرضه شود، چه مشخصاتی دارد؟ آیا مشابه این محصول در بازار وجود دارد؟ رقبای آتی و موجود چه مشخصاتی دارند؟ شرکتی که تمایل دارد تا این محصول را تولید نماید، چه ویژگی هایی دارد؟ نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟ ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟ |
:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست محصول) |
استراتژی مناسب جهت ورود به بازار محصول جدید چیست؟ اهداف فروش واقع بینانه کدامند؟ سیاستهای اصلی در بکارگیری ابزارهای بازاریابی کدامند؟ حجم کل بازار چقدر پیش بینی می شود؟ میزان پذیرش بازار چقدر است؟ دوره انطباق محصول چگونه پیش بینی می شود؟ کدام ابزارهای بازاریابی برای عرضه محصول مناسب خواهد بود؟ سیاست ها و شیوه های اصلی کاربرد این ابزارها چیست؟ نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟ ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟ |
:: تهیه برنامه بازاریابی (marketing plan) در قالب رویکردی سازمان یافته و اجرا و کنترل آن |
شناخت سازمان تعیین اهداف رسمی و عملیاتی تدوین استراتژی ها تدوین تاکتیک های آمیخته بازاریابی بودجه بندی و بررسی هزینه ها طراحی مدل اصلاح و کنترل |
نحوه انتخاب برندهای بزرگ دنیا
این روزها دیگر در بازار پررونق محصولات تکنولوژی، عرضه یک محصول یا خدمات جدید با تکنولوژی متفاوت تنها نیمی از راه پیش روی شرکتهای تولیدکننده بزرگ است.
نیم دیگر راه اما در گرو انتخاب یک نام مناسب از هر جهت برای آن محصول است؛ نامی که باید در عین ویژه و منحصر به فرد بودن، توجه کاربران اولیه و بعد از آن مخاطبان خارجی را به خودش جلب کرده و البته قبلا انتخاب نشده و به لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد.در واقع نگاهی به بازار محصولات پرطرفدار عرصه تکنولوژی نشان میدهد که بسیاری از این محصولات صرفنظر از کیفیت و قابلیتها، به دلیل نام ویژه و جالب توجهشان انتخاب و خریده میشوند.در این میان ده محصول مشهور و پرطرفدار بازار تکنولوژی از این منظر قابل بررسی هستند.نام این محصولات به اندازه کافی جالب توجه، کنجکاویبرانگیز و البته ساده است.وبسایت cio.com هم در واقع فرآیند انتخاب نام مشهورترین محصولات تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده است که آن را در زیر میخوانیم
ادامه مطلب ...ماتریس بازارمداری
Market Orientation Matrix