مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

سرگرمی برندی

سرگرمی برندی 

 دو دهه پیش این هراس وجود داشت که با گسترش ویدئوها، تیزرهای تلویزیونی طرفداران کمتری پیدا کنند. امروز دیگری این هراس وجود ندارد، زیرا به واقعیتی انکارناپذیر تبدیل شده است.

گسترش و تعدد رسانه های مختلف متخصصان علم برندینگ را وسواسی و برای صرف هزینه های تبلیغاتی ناخن خشک کرده است. کار برندینگ کمی متفاوت از کار تبلیغات است. در تبلیغات شاید گاهی فروش و جلب توجه مخاطبین هدف اصلی باشد، اما در برندینگ باید مراقب تصویری که از خدمت و کالا رفته رفته در ذهن شکل می گیرد نیز حساس بود. به همین جهت متخصصان برندینگ حالا دیگر با تنوع رسانه ها سراغ آنهایی می روند که بتوانند بهتر آنان را به این هدف نایل کنند. این مهم روش های جدیدی را در این حوزه به وجود آورده است. یکی از این روش ها "سرگرمی برندی" ( Branded Entertainment ) است. 
هدف اصلی در یک برنامه سرگرمی برندی این است که به برند این فرصت را بدهیم که به گونه ای مبتکرانه تصویر خود را در ذهن مخاطب هدفش شکل دهد. این مهم از طریق ایجاد روابطی مثبت میان برند و برنامه مذکور امکان پذیر خواهد بود. شاید مثال زیر به درک این مفهوم کمک بیشتری کند.
تصور کنید که در خانه به اینترنت دسترسی دارید، اما ممکن است به کافی نت بروید و از اینترنت استفاده کنید. در واقع روش دوم استفاده از اینترنت یک نوع سرگرمی برندی است. مردم به کافه نمی روند که فقط 2 ساعت بنشینند و چایی بنوشند. آنها به این مکان می روند تا از موسیقی لذت ببرند، با مردم حرف بزنند و با این روش بر لذت نوشیدن چایشان بیفزایند.سرگرمی برندی در واقع نوعی سرگرمی است که به خوبی با صفات برند چفت شده است و انعکاسی از شخصیت برندی مورد نظر تبلیغاتچی یا برندساز است. انیمیشن هایی که برای اسپری های AXE ساخته شد، نمونه ای بارز از سرگرمی برندی است. این انیمشن ها در قسمت های 30 دقیقه ای از شبکه فاکس در آرژانتین به نمایش درآمد و طرفداران زیادی پیدا کرد. برخی از برند ها نیز بازی های کامپیوتری را برای ارتقای تصویر خود برگزیده اند. بازی های کامپیوتری هم مخصوصا حالا که مشتریانش فقط نوجوانان و کودکان نیستند، به یکی از رسانه های اولویت دار برندسازان در این زمینه تبدیل شده است.

فعالیت های دپارتمان تحقیقات بازاریابی

 فعالیت های دپارتمان تحقیقات بازاریابی

 

 

 

 

طرح مطالعات شناخت بنگاه اقتصادی

آیا بازارهایی وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته باشد؟
آیا قیمت­هایتان متناسب با بازار است؟
آیا تکنولوژی جدید وجود دارد که قادر باشد تا محصول مورد پسندی را اصلاح یا جانشین نماید؟
آیا مشتریانتان از خدمات و محصولات شما رضایت دارند؟

:: ارزیابی رضایت مشتری (CSM)، کارکنان (ESM)، عوامل توزیع و سایر ذینفعان        

بررسی سطح رضایتمندی ذینفعان (مشتریان، کارکنان، واسطه ها و....)
بررسی میزان رضایت ذینفعان، دلایل نا رضایتی و نظرات پیشنهادی
تغییر این رضایتمندی در مقایسه با سال های قبل

:: بررسی جایگاه بنگاه های اقتصادی در صنعت (رتبه و سهم بازار)
سهم بازار بالفعل و بالقوه محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟
سهم بازار ذهنی و عاطفی محصولات در مقایسه با سایر رقبا چقدر است؟
مهمترین عوامل موثر بر تصمیم گیری مصرف کنندگان و مغازه دارن در خرید محصولات چیست؟
::برآورد تقاضا و پیش بینی فروش

حجم کل بازار و اندازه بخش های مختلف چقدر است؟
نظر مصرف کنندگان و انگیزه خرید آنان چیست؟
و فرصت های موجود در بازار چیست؟
رشد بازار در آینده چگونه پیش بینی می شود؟

:: تحلیل محیط بیرونی بنگاه اقتصادی

تحلیل مشتری: بررسی نیازها و خواسته های مشتریان و بخش بندی آنها به منظور رسیدن به بازار هدف مناسب
تحلیل بازار: بررسی اندازه بازار، رشد بازار، تحلیل سودآوری بازار، ساختار هزینه
تحلیل رقابت: شناسایی و بررسی رقبای بالقوه و بالفعل
تحلیل محیط(PEST): بررسی عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی

:: ورود به کسب و کار (Business) جدید

آیا تقاضایی برای این خدمات وجود دارد؟ میزان احتمالی این تقاضا چقدر است؟

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ در چه گروه هایی (تجاری یا مصرفی) قرار دارند؟ مشتریان چه ویژگی هایی دارند؟

این افراد تمایل به پرداخت چه مقدار پول برای خدمات و یا محصولات قابل ارائه دارند؟
نیروهای رقابتی موجود در بازار چه هستند؟

آیا ورود به کسب و کار جدید سودآوری لازم را دارد؟

احتمال موفقیت بعد از ورود به کسب و کار جدید چقدر است؟

:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست مفهوم)

بازاری که قرار است محصول به آن عرضه شود، چه ویژگی هایی دارد؟

محصولی که قرار است به بازار عرضه شود، چه مشخصاتی دارد؟

آیا مشابه این محصول در بازار وجود دارد؟

رقبای آتی و موجود چه مشخصاتی دارند؟

شرکتی که تمایل دارد تا این محصول را تولید نماید، چه ویژگی هایی دارد؟

نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟

 ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟

:: ورود محصول یا خدمت جدید به بازار (تست محصول)

استراتژی مناسب جهت ورود به بازار محصول جدید چیست؟

اهداف فروش واقع بینانه کدامند؟

سیاستهای اصلی در بکارگیری ابزارهای بازاریابی کدامند؟

حجم کل بازار چقدر پیش بینی می شود؟

میزان پذیرش بازار چقدر است؟ 

دوره انطباق محصول چگونه پیش بینی می شود؟

کدام ابزارهای بازاریابی برای عرضه محصول مناسب خواهد بود؟

سیاست ها و شیوه های اصلی کاربرد این ابزارها چیست؟

نظرات و پیشنهادهای مصرف کنندگان در مورد محصول چیست؟

ملاحظات و اصلاحات احتمالی محصول چیست؟

:: تهیه برنامه بازاریابی  (marketing plan) در قالب رویکردی سازمان یافته و اجرا و کنترل آن

شناخت سازمان

تعیین اهداف رسمی و عملیاتی

تدوین استراتژی ها

تدوین تاکتیک های آمیخته بازاریابی

بودجه بندی و بررسی هزینه ها

طراحی مدل اصلاح و کنترل

تصاویر تبلیغاتی جالب

تصاویر تبلیغاتی جالب 

 

بیلبورد دوربین Nikon
 

 

تبلیغ آدامس اوکالیپتوس!

نحوه انتخاب برندهای بزرگ دنیا

نحوه انتخاب برندهای بزرگ دنیا 

این روزها دیگر در بازار پررونق محصولات تکنولوژی، عرضه یک محصول یا خدمات جدید با تکنولوژی متفاوت تنها نیمی از راه پیش روی شرکت‌های تولیدکننده بزرگ است. 

نیم دیگر راه اما در گرو انتخاب یک نام مناسب از هر جهت برای آن محصول است؛ نامی که باید در عین ویژه و منحصر به فرد بودن، توجه کاربران اولیه و بعد از آن مخاطبان خارجی را به خودش جلب کرده و البته قبلا انتخاب نشده و به لحاظ قانونی مشکلی نداشته باشد.در واقع نگاهی به بازار محصولات پرطرفدار عرصه تکنولوژی نشان می‌دهد که بسیاری از این محصولات صرف‌نظر از کیفیت و قابلیت‌ها، به دلیل نام ویژه و جالب توجه‌شان انتخاب و خریده می‌شوند.در این میان ده محصول مشهور و پرطرفدار بازار تکنولوژی از این منظر قابل بررسی هستند.نام این محصولات به اندازه کافی جالب توجه، کنجکاوی‌برانگیز و البته ساده است.وب‌سایت    cio.com هم در واقع فرآیند انتخاب نام مشهورترین محصولات تکنولوژی را مورد بررسی قرار داده است که آن را در زیر می‌خوانیم

ادامه مطلب ...

ماتریس بازارمداری

ماتریس بازارمداری  

Market Orientation Matrix

مشتری محور است یا رقیب؟
مدیریت بازاریابی (marketing) یکی از مقوله های بحث برانگیز در علم مدیریت است. بیشتر مردم بازاریابی را به عنوان فروش و یا تبلیغات در نظر می گیرند، اما تمرکز اصلی بازاریابی شناسایی و برنامه ریزی بر مبنای نیاز و خواسته مشتریان است. در این راستا یکی از مفاهیم موجود در مدیریت بازاریابی، بازار مداری (market orientation) است. بازارمداری دربرگیرنده رویکردهای مختلف می باشد. مفهوم بازاریابی(marketing) یک فلسفه تجاری است و بازار مداری (market orientation) به اجرای واقعی مفاهیم بازاریابی اشاره دارد. در هنگام بررسی مشتری، بازار مداری فاکتورهایی نظیر رقبا و قوانین جامعه را نیز مدنظر قرار میدهد. در سال 1700 آدام اسمیت در نوشته هایش ذکر کرد که مشتری محور تجارت است و تا به اکنون این مقوله مورد توجه محیطهای آکادمیک قرار گرفته است.
رقبا یا مشتریان، کدام محور تجارت شرکت است؟
شرکت می تواند بطور ابتدایی و برحسب شرایط روی رقبا و یا مشتریان تمرکز کند و یا بصورت ترکیبی به این دو نگاه کند. بر حسب میزان تمرکز بر این دو چهار حالت پیش می آید که بصورت زیر است:
ادامه مطلب ...