مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

مدیریت بازاریابی

مدیریت بازاریابی ـ تبلیغات ـ مشتری مداری ـ الگوهای مدیریتی ـ تحلیل روزانه نرخ ارز

سیستم نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

سیستم نرم افزاری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

 

 واژه CRM برگرفته از عبارت Customer Relationship Management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود. فرآیند CRM درواقع فرایندی جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات  مشتریان،  فروش ، بازاریابی مؤثر،  حساسیت و  یا  نیازهای بازار  به منظور بهره برداری مؤثر و هدفدار از آنها است. این اطلاعات می تواند در رابطه باشد.

 سیستم CRM بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان، راضی نگهداشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی می باشد.  وظیفه اصلی CRM تسهیل  در برقراری ارتباط مشتری با  سازمان از طرق مختلف، از جمله وب، تلفن، مراکز فروش، توزیع کنندگان و شبکه های همکار و ثبت و ضبط این اطلاعات است.

  سیستم CRM دیار یک سیستم کامل در زمینه CRM می باشد و با توجه به قابل توسعه بودن آن و مجتمع بودن آن با بخش های دیگر ERP دیار، بهینه سازی و افزایش کارآیی فرآیندهای سازمانی را تضمین می کند. سیستم CRM دیار از بخش های زیر تشکیل شده است.

1- صفحه من یا کارتابل : این بخش کلیه وظایف و رخدادها و فعالیتهای داخلی و خارجی در ارتباط با مشتری یا همکاران را نمایش می دهد و امکاناتی نظیر یک سیستم گردش کار داخلی را فراهم می کند.

2- تماسها : این بخش شامل اطلاعات مشتریان کاندید یا بالقوه است که علاوه بر مشخصات شامل دسته بندی ها و اطلاعات تحلیلی و بازاریابی نیز می باشد.

3- اشخاص : این بخش اختصاص به مشتریان یا اشخاص حقیقی دارد

4- شرکتها : شامل اطلاعات شرکتها یا اشخاص حقوقی می باشد.

5- تمامی تماسها، اشخاص و شرکتها دارای پرونده الکترونیکی می باشند که کلیه اطلاعات و تعاملات آنها با شرکت را در بردارد.

6- درخواستهای مشتریان، شامل کلیه درخواستهای غیر از فروش حین عملیات فروش و خدمات پس از فروش است

7- فعالیتها : شامل اطلاعات مدیریتی و نموداری روی کلیه فعالیتها، رخدادها، وظایف و تعاملات داخل سیستم است.

8- پرونده ها : پرونده های فروش و فرصت های فروش که اطلاعات سفارشات اولیه مشتریان را در بردارد.

9- استعلامات قیمت : سفارشات اولیه ای است که مشتری درخواست ارائه قیمت برای آنها دارد.

10- پیش فاکتورها : در پاسخ به استعلامات قیمت و پرونده های فروش، پیش فاکتور صادر می شود.

11- فاکتورها : حاوی اطلاعات فاکتورها و حساب بدهکار و بستانکار مشتری است.

12- پروژه ها : بخش مدیریت پروژه ها با امکان کنترل پیشرفت آنها

13- اسناد : اسناد و مدارک الکترونیکی که باید به صورت مشترک در شرکت استفاده شود.

14- بخش کالا و خدمات که جزو بخشهای ERP دیار است ولی برای تعریف کالاها استفاده می شود.

15- بخش مدیریت امنیت و سطوح دسترسی که بخشی از ERP دیار است و به عنوان ضرورت برای هر سیستم نرم افزاری ارائه می شود.

سامانه مدیریت منابع سازمانی(ERP)

  سامانه مدیریت منابع سازمانی(ERP)

  

  کلمه ERP در اصل مخفف واژگان Enterprise Resource Planning یا سامانه مدیریت منابع سازمانی است و طیف وسیعی از فعالیتها را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود در بر دارد. سیستم نرم افزاری ERP ازتعدادی زیر سیستم تشکیل می شود که فعالیتهای واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیتها  می تواند از مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای  تولیدی تا ردگیری  سفارشات را شامل شود.  سیستم نرم افزاری ERP همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت  منابع انسانی سازمان را  هم در بر داشته باشد.

  بخش عمده ای از موفقیت سیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز می گردد. موفقیت سیستم های نرم افزاری ERP ها در سطوح برنامه ریزی استراتژیک و کنترلهای مدیریتی به تعهد و همکاری مدت مدیریت ارشد سازمان وابسته است.

 چارت زیر سیستمهای سیستم نرم افزاری ERP دیار و فرآیندهای تحت پوشش آن به این شرح است:

1- سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM : این سیستم فرآیند بازاریابی تا صدور پیش فاکتور برای مشتری را شامل می شود و شامل قسمتهای کارتابل یا صفحه من، تماسها یا مشتریان کاندید، اشخاص یا مشتریان حقیقی، شرکتهای یا مشتریان حقوقی، درخواستهای مشتریان، فعالیتها و رخدادها،  پرونده های فروش ، استعلامات قیمت، پیش فاکتورها ، مدیریت  پروژه ها  و اسناد داخلی می باشد. سیستم CRM قابلیت اتصال به سیستمهای Call Center را دارد.

2- سیستم کالا و خدمات : شامل بخش های تعریف کالا، قیمت، طبقه بندی کالا، پیکربندی کالا و کلیه اطلاعات مرتبط با کالا می باشد.

3- سیستم کنترل قوانین قیمت و تسهیلات : این بخش که به عنوان یک سیستم پویا در راستای مدیریت فروش مورد  استفاده قرار  می گیرد ، کلیه پارمترهای  مرتبط با فروش  از قبیل قیمت  و نوع کالای تسهیلاتی و همچنین تخفیفات و تسهیلات مشتری را به صورت داینامیک کنترل می کند.

4- سیستم فروش یا سفارشت : شامل سفارشات خرید و فروش می باشد.

5- سیستم مالی و حسابداری : فرآیند اتوماتیک حسابداری فروش و ثبت در دفاتر مالی و همچنین کلیه تعاملات حسابداری روزانه و سطوح مختلف و حسابداری n سطحی

6- سیستم مدیریت و برنامه ریزی تولید : شامل فرآیند تولید و کلیه مراحل تعریف خطوط تولید، برنامه تولید و تقویم تولید با امکان برنامه ریزی مواد مصرفی MRP

7- مدیریت حمل و نقل و توزیع : شامل مدیریت ناوگان و تخصیص به ناوگان با قابلیت اتصال به سیستمهای GPS

8- مدیریت انبار : شامل کلیه فرآیندهای انبار

9- مدیریت امنیت و سطوح دسترسی : شامل کلیه تنظیمات و تخصیص دسترسی ها به صورت فردی و گروهی با امکان تعریف نقش های مختلف

10- سیستم سفارشات الکترونیک و مدیریت ارتباط با مخاطبین : این سسیستم نسخه تحت وب سیستم CRM برای دسترسی مشتریان و  مخاطبین  می باشد  و شامل  کلیه بخش های اشاره شده در سیستم CRM است.

11- سیستم مدیریت گردش کار : امکان تنظیم و پویا کردن فرآیند های ERP را میسر می کند.

12- سیستم مدیریت گزارشات : امکان تعریف و ساخت گزارشات سفارشی را توسط خود مشتری فراهم می کند.

13- سیستم بازاریابی : شامل بخش تعریف Campaign ها، فرصت های فروش و پرسشنامه های مشتریان می باشد

تحلیل نرخ ارز امروز به تاریخ ۱۴/۰۱/۱۳۸۹

EUR 

The pre-planned buying positions from key supports have been implemented with attainment of basic anticipated targets. OsMA trend indicator, regardless of sign of rate overbought, considering generally preserved priority of bullish party, suggests preservation of preference of buying planning for today. Therefore, at this point, considering descending direction of indicator chart, we can assume probability of rate return to close 1,3530/50 supports, where it is recommended to evaluate the development of the activity of both parties in accordance with the charts of a shorter time interval. As for short-term buying positions, on condition of the formation of topping signals the targets will be 1,3590/1,3610 and (or) further break-out variant up to 1,3650/70, 1,3720/40, 1,3780/1,3800. The alternative for sales will be below 1,3460 with the targets of 1,3400/20, 1,3340/60.

www.ForexLtd.co.uk

 

CHF

The pre-planned short positions from key resistance range levels have been implemented with attainment of basic anticipated targets. OsMA trend indicator, having marked the low of March by formation of bullish reversal sign with further relative strengthening of bullish activity, suggests further rate correction period with preserved preference of sales in planning trading operations for today. Therefore, considering current incompleteness of short-term bullish cycle, we can assume probability retest of channel line 1 at 1,0590/1,0610 levels, where it is recommended to evaluate the development of the activity of both parties in accordance with the charts of a shorter time interval. As for short-term sales, on condition of the formation of topping signals the targets will be 1,0530/50, 1,0460/80, 1,0400/20 and (or) further break-out variant up to 1,0340/60. The alternative for buyers will be above 1,0660 with the targets of 1,0700/20, 1,0760/80.

www.ForexLtd.co.uk

 

GBP

The pre-planned break-out variant for buyers has been implemented, but with loss of several points in attainment of minimal anticipated target. OsMA trend indicator, having marked preserved low activity of both parties, as earlier, does not clarify the choice of planning priorities for today. Therefore, considering suppositions of preservation of the current trend, we can assume probability of rate return to close 1,5220/40 supports, where it is recommended to evaluate the development of the activity of both parties in accordance with the charts of a shorter time interval. As for short-term buying positions, on condition of the formation of topping signals the targets will be 1,5280/1,5300 and (or) further break-out variant up to 1,5340/60, 1,5400/20, 1,5460/80. The alternative for sales will be below 1,5160 with the targets of 1,5100/20, 1,5040/60, 1,4980/1,5000.

www.ForexLtd.co.uk

 


تبلیغات شطرنجی



 وکلای دادگاه‌ها، فرماندهان میدانهای جنگ و سیاستمداران فعال در عرصه‌های سیاسی، همگی به نوعی تحت‌تاثیر صفحه سیاه و سفید 64 خانه‌ای و 32 مهره‌ای بازی شطرنج قرار دارند. زبان شطرنج، به زبان روزمره بسیاری از مدیران تبدیل شده است.
مقدمه
به باور کاسپاروف یکی از قهرمانان بنام، موفقیت در شطرنج و کسب ‌وکار یک مزیت و امتیاز روان‌شناختی است و استفاده از پیچید‌گیهای این بازی نیازمند آن است که شطرنج بازان به طور عمده ‌به استعداد خود و روشهای این بازی اتکا کنند. کاسپاروف در مصاحبه طولانی خود با مجله هاروارد، بر نکاتی همچون استفاده از قدرت شطرنج به عنوان الگویی برای رقابت‌های تجاری، توازنی که شطرنج‌بازان باید میان استعداد و تحلیل‌های خود برقرار کنند، اهمیت شکست او در بازی با نرم‌افزار شطرنج آی‌بی‌ام به نام دیپ بلو و پیروزی افسانه‌ای او بر قهرمان سابق جهان و رقیب دیرینه‌اش یعنی ‌آناتولی کارپوف و نیز تاثیر این موضوعات بر موفقیت‌هایش، تاکید کرد.

به گفته کاسپاروف، قهرمانان بزرگ، نیازمند رقبای بزرگ هستند.
موفقیت در این ورزش بیش از هر چیز به توان تحلیل و فهم انتزاعی ذهن وابسته است. سالیان دراز است که از بازی شطرنج به عنوان بهترین بازی فکری یاد می‌شود. در ادامه، برخی از تکنیک‌ها و روشهای تبلیغات شطرنجی ارایه می شود.
1. برنامه‌ریزی مهره‌های ارتباطات بازاریابی و تبلیغات

در بازی شطرنج هر یک از بازیکنان پیش از شروع بازی، یک نقشه و برنامه از پیش تعیین شده برای بازی خود طراحی می کنند. یکی از مهمترین وظایف کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات، برنامه‌ریزی عناصر و ابعاد مختلف بازاریابی و تبلیغات است. به طور مسلم بدون برنامه ریزی و تنها با جواب دادن بازی حریف و حرکت کردن با توجه به پاسخ های حریف، شما به پیروزی نخواهید رسید. در ارتباطات بازاریابی و تبلیغات شطرنجی، برنامه ریزی عناصر بازاریابی و تبلیغات بسیار مهم است و متخصصان باید بتوانند برای پیامها، رسانه ها، کانالهای ارتباطی و مخاطبان برنامه ریزی منظمی داشته باشند.
 

2. پایش و کنترل عناصر و عوامل بازاریابی و تبلیغات

فقط برنامه ریزی برای عناصر تبلیغات تضمین‌کننده موفقیت نیست. در بازی شطرنج برنامه ای که برای رسیدن به هدف برای مات کردن حریف مقابل ترسیم می‌شود، به گونه مرتب و پیوسته با توجه به فعالیتهای تدافعی و تهاجمی رقبا می‌بایستی تغییر کند وگرنه با همان برنامه اولیه دستیابی به هدف ممکن نیست. شیوه‌های تدافعی و تهاجمی تبلیغات را می‌توان در تیزرهای تلویزیونی مشاهده کرد که رقبا بسیار سریع، نسبت به فعالیتهای همدیگر واکنش نشان می‌دهند و سعی در بهبود پیامها، تصویرها و تکنیک‌های تبلیغاتی دارند.

در تبلیغات و ارتباطات، برنامه‌های تنظیم شده برای دستیابی به هدفها می‌بایستی در دوره های مختلف مورد ارزیابی، کنترل و در صورت نیاز بهبود و تغییر قرار گیرند، همچنین عوامل عدم اجرای برنامه شناسایی و با تعریف اقدامات اصلاحی مؤثر، رفع شود. مونیتورینگ رسانه‌ها و شعارها و مخاطبان، یکی از مواردی است که به پایش و کنترل عناصر ارتباطات و تبلیغات کمک می کند.
صدایی که سالها بر روی تیزرهای تبلیغاتی شرکت مک دونالد بود، به علت بازنگری و نظرسنجی مخاطبان در سال 2004 تغییر یافت و صدای دیگری که بیشتر مزه غذاهای مک دونالد را نمایان می‌ساخت جایگزین آن شد. 

3. هدفمند بودن حرکت‌های تبلیغاتی و ارتباطی

یکی از تکنیک هایی که شطرنج بازان بزرگ به آن فکر می کنند، این است که اگر در صفحه شطرنج به‌گونه‌ای عمل کنید که در قلمرو حریف، محدوده مانور داشته باشید و احساس آرامش کنید، آنگاه می‌توانید او را در درون قلمرو خودش شکست دهید. این تکنیک بیشتر درتبلیغات اینترنتی کاربرد دارد و متخصصان با به کارگیری برنامه ها و مطالب ویژه به قلمرو سایت یک شرکت نفوذ کرده، ابتدا عضو آن می شوند و کم کم تبلیغات آن سایت را از آن خود می کنند.

هدف یک شطرنج باز از بازی، مات کردن حریف مقابل در کنار یک نرمش فکری است. برای هر مهره حرکتی با هدف گسترش بازی، تأمین امنیت شاه و آرایش مهره ها برای حمله یا دفاع تعریف شده است. مدیر تبلیغات و ارتباطات یک شرکت و سازمان نیز می بایستی هدفهای بلند و کوتاه مدت عناصر ارتباطی، رسانه‌ها و پیامهای خود را با توجه به وضعیت رقبا ترسیم کرده، برنامه‌های عملیاتی برای آن را مشخص و به صورت مداوم کنترل کنند.
در تعیین هدفهای تبلیغات وارتباطات انتخاب درست هدفها با توجه به تحلیل بازار و رقبا، مشخص کردن زمان، مجری، منابع، هزینه و تعیین شاخص به منظور اندازه گیری میزان دستیابی به هدفها می‌باشد.

4. هدایت مهره های ارتباط بازاریابی و تبلیغات
به منظور مات کردن حریف، کافیست تمام مهره ها را به گونه ای کنار هم قرار دهید که ضمن پشتیبانی آنها از یکدیگر، خانه های حرکت شاه حریف مسدود شود. بدیهی است که شما بدون تعامل مهره ها با یکدیگر، به پیروزی نخواهید رسید. (کار گروهی و درک هدف توسط همه).

در تبلیغات وارتباطات نیز اگر عناصر مختلف تبلیغات و واحدهای مختلف سرگرم فعالیتهای خویش باشند و در یک راستا هدایت نشوند تبلیغات سازمان به هدفهای خویش نایل نخواهد شد.
هر بازیکن با توجه به قانون شطرنج می‌تواند شاه را با بهره جویی از تمامی مهره‌ها محصور و تهدید کند، به طور مسلم در این بازی برنده کسی خواهد بود که از حرکت مهره ها به گونة مطلوبتری استفاده کند. در تبلیغات وارتباطات نیز می‌توان با رسانه های مختلف، مانند: روزنامه ها، مجله‌ها، سایتهای اینترنتی، بیلبوردها، تلویزیون، رادیو، ایستگاه های اتوبوس و .... با یک تبلیغات تهاجمی، حریف را محاصره و مخاطبان را به سوی خود جذب کرد.

5. حفظ مهره‌های تبلیغات
در شطرنج حفظ مهره‌ها بسیار مهم است چرا که هر مهره ارزش فردی و گروهی ویژه‌ای دارد. در بازاریابی، حفظ مشتریان از اصول حیاتی هر شرکت و سازمان است. در تبلیغات و ارتباطات نیزگاهی یک رسانه برای یک سازمان به اندازه‌ای حیاتی است که در صورت از دست دادن آن هیچ راهی برای ارتباط با مخاطب وجود ندارد. به همین دلیل شرکتها برای به‌دست آوردن و حفظ رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی و مخاطبان خود از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مختلفی استفاده می کنند. رزروهای سالیانه برخی از رسانه های حیاتی با موقعیت مکانی و زمانی اثربخش از سوی سازمانها، می‌تواند به مسئله حفظ مهره ها در شطرنج اشاره داشته باشد. شرکتهای بزرگ گاهی برخی از برنامه‌های صدا و سیما یا استادیوم های ورزشی و بیلوردهای ویژه را برای زمانهای طولانی رزرو کرده، یا حتی اسپانسر آن می‌شوند.

6. حمایت مهره‌ها و عناصر تبلیغات
اگر مهره سرباز، با حمایت و هدایت فکری قبلی به انتهای صفحه شطرنج برسد، تبدیل به مهره ارزشمندی چون وزیر می‌شود.
در یک سازمان نیز اگر نیروهای انسانی به طور مناسبی از راه سیستم های آموزشی و انگیزشی رشد پیدا کنند، فواید بسیاری برای سازمان خواهد داشت. در تبلیغات، یک نام، نشان، پیام و شعار تبلیغاتی با گسترش و نفوذ در مخاطبان به یک مهره ارزشمند در بازاریابی می رسد و سود‌آوری بسیار زیادی برای سازمان خواهد داشت. برخی شعارهای تبلیغات به اندازه ای ارزشمند شده اند که به ارزشمندترین مهره ارتباطی و بازاریابی یک سازمان تبدیل شده است.
یکی از نکته‌های مهم حمایت‌های سازمانی در امر تبلیغ، حمایت از نیروهای خلاق سازمان وشرکت است، چرا که خلاقیت در تبلیغات یکی از مهره‌های برتر هر سازمان و شرکتی به حساب می‌آید.

7. پیش بینی حرکتها

یکی از هدفهای تهیه کمپین تبلیغاتی، برنامه ریزی عناصر ارتباطات بازاریابی است اما نباید در زمان تهیه و ارایه کمپین، از حرکتهای رقبا غافل شد. اصلی ترین و مهمترین فن بازی شطرنج، بازی خوانی آن است. پیش از هر حرکت می بایستی دست‌کم چند حرکت خود و حریف را در ذهن بررسی و تجزیه و تحلیل کرد، سپس به بازی پرداخت. در برنامه ریزی استرات‍ژیک تبلیغات، تهیه جدول و ماتریس نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدید‌ها می تواند در پیش بینی حرکتهای رقیب کمک کند.
پیش بینی حرکات نباید فقط محدود به پیش بینی حرکات تبلیغاتی وارتباطی رقیب باشد. یک مجری و متخصص تبلیغات باید بتواند حرکات بعدی مخاطبان را نیز تجزیه تحلیل کند تا بر طبق تغییرات رفتاری، روحی و روانی پیامهایی متناسب با‌ آنها ارایه شود.
برخی از شرکتهای بزرگ، پیش بینی اثربخشی رسانه ها و پیام های ارتباطی و تبلیغاتی را نیز انجام می‌دهند. آنها برای پیش بینی دقیق عناصر تبلیغاتی خود و رقیب از نرم افزارهای ویژه‌ای نیز بهره می‌گیرند.


8 . به چنگ آوردن مهره‌ها
گرفتن مهره های حریف در بازی شطرنج، یک مزیت محسوب می شود. در این بازی بازیکن با تفکر و تکنیک های مختلف سعی در به چنگ آوردن مهره ها است. حتی گاهی مهره‌های خود را فدا می‌کند تا مهره های ارزشمند حریف را به چنگ آورد .در کمپین های تبلیغاتی که حریف اجرا می کند باید دقت کرد، چرا که شاید رقیب با یک حرکت تبلیغاتی سعی داشته باشد تا سازمان یا شرکت را به واکنشهایی به نفع خود وادارد. در برخی موارد به دست آوردن امتیازهای تبلیغاتی رقبا، به نیروی بیشتر فکری و اجرایی نیاز دارد، به همین منظور شرکتهای مختلف سعی در استخدام نیرو های فکری و خلاق در واحد تبلیغات و روابط عمومی خود هستند. در تبلیغات اینترنتی، این مسئله توسط موتورهای جستجو گر و با تکنیک های نرم‌افزاری و نام و نشان‌گذاری ویژه اجرا می‌شود تا نام و نشان شرکت در فهرست اولیه موتورهای جستجو گر باشد.
9 . پرهیز از حرکات اضافی «Advertiming» نرم افزاری است که برخی از متخصصان برای زمانبندی تبلیغات آن را به بازار ارایه کرده اند. کنترل زمان تبلیغ و مدیریت زمان تبلیغ، یکی از نکته‌های مهم در تبلیغات اثربخش است. داشتن مزیت زمانی و مکانی در تبلیغات باعث می شود که نسبت به رقبا پیشرو باشیم. در شطرنج بازی با مهره سفید، یک مزیت محسوب می شود، زیرا یک حرکت از مهره سیاه پیش است و قدرت تهاجم را در اختیار دارد. در بازی باید مراقب هر حرکت بود تا این مزیت حفظ شود و با استفاده از آن، بازی حریف را به دست گرفت.

10 . تحقیق و توسعه

در بازی شطرنج، به منظور استفاده از تمامی مهره ها، می بایستی آنها را به خانه هایی انتقال و گسترش داد که قابلیت حمله، دفاع و مانور بیشتری داشته باشند. حال اگر این گسترش بدون اندیشه باشد، موجبات از دست دادن بازی را فراهم می‌آورد.
در تبلیغات و ارتباطات تحقیق و گسترش عناصر و ابزارهای ارتباط و تبلیغ می توانند در افزایش بهره وری و کارآیی کمپین های تبلیغاتی، نقش مهمی داشته باشند.

11. مراقبت از آچمز شدن

آچمز شدن، عبارت است از حمله ای که علیه شاه توسط طرف مقابل صورت می گیرد و در این حالت، شاه یکی از مهره‌های خود (فیل، اسب، رخ و یا حتی وزیر) را به اجبار برای محافظت در مقابل خود قرار می دهد.
همانند بازی شطرنج که تنها می بایستی مراقب آچمز شدن بود و از آن گریخت، در سازمانها نیز باید به فکر رویارویی با این گونه تهدیدها و حوادث غیر مترقبه، از جمله: تغییرات شرایط بازار، پایان عمر محصول، وضعیت رقبا، نارضایتی، ناکارآمدی رسانه ها، پیامهای نامفهوم و استعفای کارکنان و ... بود و طرحهای واکنشی با این گونه تهدیدها تهیه کرد. 

12. شکست مقدمه پیروزی

همان‌گونه که یک شطرنج باز می‌بایستی از شکست های خود در بازی ناامید نشده، از آن درس گیرد، در تبلیغات و ارتباطات نیز باید به دنبال علتهای نارسایی پیام و ایجاد مشکل در کانالهای ارتباطی بود و با حذف آنها به طور ریشه‌ای موجبات پیروزی را فراهم آورد.


نتیجه ‌گیری

در دنیای پر تلاطم رقابت امروزی، پیشی گرفتن از حریف در برنامه های بازاریابی و تبلیغات از موارد چالش برانگیز بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است در این مقاله سعی شد تا یکی از تکنیک‌هایی که از بازی فکری شطرنج گرفته شده بود برای تبلیغات وارتباطات استفاده شود. محققان و متخصصان می‌توانند با الگو گرفتن از دانش‌های خلاقانه دیگر راهکارهای بهتری برای پیروزی بر رقبا بیابند.
 

منابع:
1. sINTERNATIONAL CHESS MARKETING SEMINAR HALKIDIKI, GREECE 3/4 MAY 2007

2.
http://chess.maribelajar.com/category/chess-marketing/
3.
BOOK REVIEWS: ‘CHESS FOR JUNIORS’ SERIES BY ROBERT M.SNYDER
4.
BASIC PRINCIPLES OF CHESS STRATEGY, VOLUME 1, SOFTWARE ON CD,
5. ALEKSEY BARTASHNIKOV, CHESSBASE GMBH, 1999

6.
http://chess.about.com/od/productbooks/gr/
7.
http://www.chess.co.uk/bookreviewindex .html  

منبع: ماهنامه تدبیر- سال نوزدهم- شماره 195
 

بررسی مشتریان شما


من رموز اصلی موفقیت را نمی دانم اما می دانم کلید شکست این است که همه را از خود راضی نگه داری!نمی دانم آیا شما تا به حال مشتریانی داشتید که همواره مشکل زا و اعصاب خرد کن هستند شاید آنها در پرداخت صورتحسابهایشان همواره دیر می کنند و یا تا هنگامیکه به آنها گوشزد نکنید آن را نپردازند و یا شاید این موارد نباشد و شما و مشتریتان از نظر شخصیتی دو شخصیت متفاوت باشید که نمی توانند با کنار بیایند و یا آنها توقع زیادی از شما داشته باشند و دوست داشته باشند هر آنچه طلب می کنند د ر اولین فرصت توسط شما فراهم شود.



اما بهتر است بدانید هر نوع موقعیت و فرصتی برای ارتباط با مشتریانتان در حقیقت صدای ضعیفی است که گاهی شما نمی توانید آن را بشنوید و حتی ممکن است صداهای بلندتر را نیز تحت شعاع قرار دهد و آن صدا شبیه به صدایی مانند این جمله است" هی من یک فرصت مناسب هستم منو از دست نده".
اما جالب تر آنست که شما باید یاد بگیرید کی و به کدام یک از مشتریانتان بگویید "نه"، البته این نه گفتن شما باید قبل از تحلیل رفتن انرژی درونی شما باشد. این مطلب یکی از کلیدهای اصلی یافتن مشتریان ایده آل است که شما باید بدانید مشتری

مطلوب کیست و کدام نیست؟

البته دوباره این تشخیص باید قبل از ورشکسته شدنتان انجام گیرد. اگر شما درباره گفتن کلمه "نه" به برخی از مشتریانتان مشکل دارید،باید علاوه بر پیدا کردن مهارتهای خاص مدیریتی بعضی از تکنیکهای روانشناسی را نیز یاد بگیرید تا از دست این گونه مشتریانتان خلاص شوید. راههای مختلفی برای رسیدن به خصوصیات مشتری آرمانی درون ذهنتان وجود دارد. شما می توانید بنشینید و تصور کنید که یک مشتری خوب باید همه نوع خصوصیاتی داشته باشد و با توجه به نوع فعالیتی که دارید آن را انتخاب کنید اگر مشتریان شما مشتریان یک شرکت هستند بهتر است لیستی از مشتریان نه چندان خوب را تهیه کرده و آنها را به یک شرکت دیگر جهت گرفتن سرویس معرفی کنید البته با هزینه کمتر .


خصوصیات مشتریان ایده آل

شما برای یافتن خصوصیت یک مشتری خوب ابتدا باید یک جدول 2 ستونی تهیه کرده در سمت چپ مشتریانی که از نظر شما مطلوب هستد را بنویسید و در سمت راست مشتریان نه چندان رضایت بخش را درج کنید.
در سمت چپ شما خصوصیات شخصیتی و رفتاری افراد و یا شرکتهای مطلوب را یادداشت کنید. سوالاتی را برای شما مطرح می کنیم که با طرح و پاسخگویی به آنها می توانید به جنبه های تاریک شخصیتی افراد تا حد زیادی برسید پاسخهایی را که به نظر شما مطلوب نیستند و مورد پسند قرار نگرفتند به همراه پاسخ دهندگان سوالات در سمت راست بنویسید البته باید به شما بگوییم بهتر است در این تمرین با خود صادق باشید و حتی اگر مشتری برای شما درآمدخوبی نیز داشته باشد ولی از نظر شما دارای خصوصیات منفی باشد باید درسمت راست نوشته و به همین ترتیب مشتریانی که از ایده های شما دور هستند با توجه به میزان عدم علاقه تان به ترتیب زیر هم بنویسید.
سوالات :
 1- سیر زندگی و فعالیت آنها در چه سمتی است؟ 2 -ویژگی های جمعیت شناسی آنها چیست؟(مانند سن، جمعیت، درآمد، میزان مزیت ، وضعیت خانواده و...) 3- اهمیت زندگی برای آنها چقدر است و یا کدام نوع فعالیت اقتصادی برای آنها مهمتر است؟ 4 -آنها تمایل به دریافت چه نوع از خدمات و فعالیت اقتصادی دارند؟
 5- نوع رابطه اقتصادی آنها چگونه است (از طریق ، مشتری و خریدار ، آشنا ، فامیل، دوست و...)
 
6- نحوه پرداخت پول و فعالیت اقتصادی از چه طریقی است (از طریق تلفنی، شخصی، وب سایت) 7- آیا صورت حساب خود را (سریع، به موقع، نقدا، چک، اقساط ) می پردازند؟ 8 -چه شخصیت بارزی دارند؟ 9- شما در قبال ارائه خدمات به آنها چه چیزی به دست می آورید؟ 10- میزان تفاهم شخصیتی با شخص شما چقدر است (کم، متوسط، خوب، خیلی خوب، عالی)
حالا 2 ستون و پاسخ سوالات داده شده را با هم مقایسه کنید. کدام یک از مشتریان مطلوب تر به نظر می رسند؟ اگر به پاسخ " خیلی نیستند" رسیدید اولا مشتریان مطلوب را جدا کرده سپس به فکر خارج کردن رابطه اقتصادی با مشتریان غیر مطلوب باشید و بعد به فکر جذب مشتریان جدیدتر اما این بار با توجه به معیارهای مورد علاقه تان باشید. اما همواره یک نکته را در خاطر داشته باشید ایده آل مطلق و صد در صد وجود نداشته و راههای فراوانی برای دستیابی به نقاط مشترک با مشتریان که بالای 50 درصد از معیار شما را دارند وجود داشته فقط کافیست شما و مشتری مورد نظر با هم در رسیدن به یک نقطه نظر مشترک به تفاهم برسید.
راههای تبدیل مشتریان به مشتریان مطلوب

کانالهای بازاریابی خودتان را مورد بررسی قرار دهید آیا مکانهای بازاریابی شما مناسب هستند؟قراردادهای خود مورد را بررسی کنید شرایط قرار داد اعم از مدت زمان قرار داد، اجراء و تکمیل ، شرایط انعقاد قرار داد را خود بررسی قرار دهید، در مورد کیفیت و نحوه ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریانتان تجدید نظر کنید، کارتهای تبلیغات و جدیدتر، بروشورهای متنوع تر، وب سایت های خاص مشتریان ایجاد کنید، اطلاعات خود را درباره مشتریانتان به روز کنید، اگر موارد بالا را رعایت نکنید مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور مشتریان مطلوبتان را نیز از دست می دهید.
 

منبع: zibaweb.com